söndag 7 juni 2009

Siri får problem från oväntat håll

Idag på eftermiddagen var Siri och jag ute en sväng. Vi gick ned mot ån för att variera promenaden något. Annars brukar vi oftast hålla oss runt innegården. Nere vid ån var det mycket fåglar. Bitvis för många tyckte Siri. Vi gick en bit längre bort. Där fanns en stor buske med en massa humlor. Humlor gillar Siri. De är alldeles lagom - Lagom läskiga, små och långsamma.

När Siri som bäst stod och tittade på humlorna blev det ett väldigt liv på de fåglar som var närmast. Mest uppretad var en snöskata. Hon tjattrade och flög flera lovar över oss. Hon var uppenbarligen inte nöjd med att Siri var på besök i hennes revir. Och så helt plötsligt gjorde hon en lov alldeles över Siri och mitt i språnget bajsade hon. Som tur var missade det. Men det var bara en decimeter ifrån. Det kändes verkligen inte som en slump utan som en välplanerad attack.

Väl hemma kunde jag inte låta bli att undersöka om det är ett vanligt beteende hos snöskator. Det är det visst. Särskilt aggressiva är de när de har ungar. Då är det inte ovanligt att de vaktar sitt revir noga. Med både ljud, djupa dykningar och prickbajsande. Stackars Siri som haft så mycket bajsproblem. Just när hennes egna börjar ordna upp sig kommer nya från helt oväntat håll...

1 kommentar:

  1. Hmm, man kan undra om Smilla å jag har stött på samma sort fågel då...Jag har varit pricktavla två gånger redan i år å Smilla en! :O

    Läbbiga prickbajsarefågel :D

    SvaraRadera