fredag 1 maj 2009

Allt väl

Nu har vi varit borta ett helt dygn. Allt går bra. Även om Siri var lite pipig i bilen. Bäst tycker hon om motorväg. Och det är dess värre inte så mycket motorväg mellan Västerås och Leksand. Vi tog en lång paus med en bensträckare för oss alla. "Pytt i Panna" till matte "Wallenbergare" till husse men bara vatten till Siri. Bäst att vänta med mat så att hon inte skulle bli åksjuk.

Väl framme började vi med att bekanta oss med trädgården. Allt var bra med den tyckte Siri, förutom treåringen som höll i kopplet. Hon var onekligen lite läskig. Särskilt när hon kröp på alla fyra och följde med in under saker. Mystiskt tyckte Siri!
Väl inne i huset installerade vi oss på övervåningen. Siri fick sin låda i ena hörnet, matgrejer i det andra. Vi hade med oss våra egna sängkläder och täcken. Så förhoppningsvis tyckte Siri att det luktade lite bekant. Natten gick bra. Som vanligt sover hon en stund hos oss och en stund för sig själv. Bästa sovplatsen i sängen är bredvid, eller egentligen allra helst på mitt ansikte.
Ibland vill Siri gosa mitt i natten. Först knackar hon på mig med tassen, om inte det funkar så buffar hon på mig med sin kind mot min. Funkar inte det så slickar hon mig i ansiktet. Det är obehagligt och omöjligt att ignorera. För att inte väcka husse brukar jag i första hand försöka putta bort henne och säga "fy" väldigt tyst men bestämt. Ibland funkar det inte. Då ska det visst vara bra att knäppa försiktigt på nosen. Det gör tydligen kattmammorna. Men när jag är nyvaken och utan linser så är det lättare sagt än gjort. Det brukar istället mest bli en puff på ansiktet. Och det verkar Siri mest tycka är mysigt.
En annan sak jag har försökt är att blåsa på henne. Jag tänkte att de nog skulle vara lite obehagligt. Det funkar inte. För att få lite mer riktat blås har jag också testat med en sån där orange gummigrej som man har för att skölja öronen. Det blev inte mycket bättre. Det mest effektiva vore nog vatten istället för luft. Men å andra sidan blir det ju kanske blött i sängen då.
Svårt det här. Man kanske får stå ut med lite blött i sängen. För det må vara gulligt med en kattunge som kommer och vill gosa på natten men att ha en stor katt som kommer och slickar en i ansiktet varje natt i tjugo år är nog ingen höjdare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar