måndag 11 maj 2009

Olika humör

Siri har några olika humör som hon kan vara på:
  • Mysa/gosa
  • Vila
  • Smyga/jaga
  • Leka
Det enda humöret som går att få fram precis när man vill är smyga/jaga. Det räcker att man krafsar under en filt, eller drar något föremål framför henne. Hur djupt hon än tyckts sova vaknar hon och är på alerten på en gång. Det ligger nog djupt rotat det där.

Ett humör som bara hon själv bestämmer helt över är gosa/mysa. Det gör hon bara när hon själv vill. Det tycks dock delvis följa ett särskilt mönster. En invand rutin är att komma och vilja gosa en gång under natten (vid fyra-fem) och en gång när jag vaknat. Den senare är mest uppskattad.

När hon kommer och vill gosa spinner hon som en liten motor. Hon buffar ofta med tassen, eller puttar på mig med huvudet. Väldigt gulligt, nästan till och med vid fyra-fem på morgonen.

När jag vill att Siri ska komma och gosa brukar jag ropa på henne. Hon kommer nästan alltid på en gång. Men det är långt från alltid hon har tid att stanna och kela. Ofta kommer hon bara och tittar vad som händer innan hon får något viktigare för sig.

Lekhumör är Siri ganska ofta på. Den lilla gröna bollen som hon kan bära i munnen är favoriten. Ibland säger hon till att hon vill leka med den. Kommer och lägger den bredvid mig på sängen eller vid mina fötter när jag tittar på TV i soffan. Leker gör hon också ofta på egen hand. En klar favorit är badkaret. Ibland lägger jag i några bollar där. Det roliga med det är att de liksom aldrig försvinner. De kommer alltid tillbaka.

Något som Siri tycker om är också att sitta i fönstret och spana. I köksfönstret är det lätt att hoppa upp eftersom det står en pall framför. I sovrumsfönstret är det svårare. Det står inget framför och elementet gör att det är svårt att hoppa direkt upp. Men Siri har kommit på en teknik. Hon hoppar upp på mitt sängbord, tar tassen och flyttar på gardinen samtidigt som hon hoppar. Det ser väldigt gulligt ut. Jag ska försöka fånga det på film så att ni får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar