tisdag 28 april 2009

En spännande utveckling...

Innan jag köpte Siri läste jag en massa böcker om olika raser. Avgörande för valet av ras var dels utseendet och dels temperamentet. Någon nakenkatt skulle jag aldrig kunna tänka mig oavsett hur mysiga de är. Själva grejen med katter är ju lite att de har päls och är gulliga.

Hur som helst så föll valet på Brittisk Korthår. Mycket för att jag tycker att rasen verkar mysig. Lugn, pigg, sällskaplig och inte särskilt ljudlig. En bra kombination. Att de också trivs med att ta det lugnt och vara ensamma en del passar bra.

Utseendemässigt ville jag ha en katt som ser ut som en katt. Inga defekter som hoptryckt nos, böjda öron eller avsaknad av svans. En vanlig katt som inte är hårt avlad för att se ut på något konstigt sätt. Brittisk korthår ser ut som vanliga katter. De är också väldigt nära släkt med vanliga bondkatter. Vissa hannar får stora kinder, det är kanske det som kan vara lite fult. Men som tur är har Siri väldigt fina föräldrar. Så hon kommer förhoppningsvis att fortsätta vara söt. Och vem tycker förresten inte att deras egna katter/hundar/bebisar är de finaste i världen. Vi kommer säkert att tycka att Siri är den finaste katten som finns oavsett om hon utvecklas till en sån här:


eller såhär:


Även om vi såklart hoppas på att hon kommer att bli mer lik någon av de senare tre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar